ART. 155 din OUG nr. 57 / 2019 Noul Cod Administrativ
Atribuțiile primarului
(1) Primarul îndeplinește următoarele categorii principale de atribuții:
a) atribuții exercitate în calitate de reprezentant al statului, în condițiile legii;
b) atribuții referitoare la relația cu consiliul local;
c) atribuții referitoare la bugetul local al unității administrativ-teritoriale;
(2) Primarul care refuză să depună jurământul este considerat demisionat de drept.
(3) După depunerea jurământului, primarul intră în exercițiul de drept al mandatului.
ART. 151
Mandatul primarului
(1) Mandatul primarului este de 4 ani.
(2) Durata mandatului constituie vechime în muncă și în specialitatea studiilor absolvite.
(3) Mandatul primarului prevăzut la alin. (1) se exercită până la depunerea jurământului
de către primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi prelungit, prin lege organică, în
caz de război, calamitate naturală, dezastru sau sinistru deosebit de grav.
ART. 150
Depunerea jurământului și intrarea în exercițiul de drept al mandatului
(1) Primarul depune jurământul prevăzut la art. 117 în prima ședință privind ceremonia
de constituire a consiliului local sau în fața judecătorului delegat, în camera de consiliu, în
cazul în care prima ședința privind ceremonia de constituire a consiliului local nu are loc în
termen de 60 de zile de la data alegerilor.
Atribuții Viceprimar
ART. 152 din OUG nr 57 / 2019 Noul Cod Administrativ
Rolul, numirea și eliberarea din funcție a viceprimarului
(1) Viceprimarul este subordonat primarului și, în situațiile prevăzute de lege,
înlocuitorul de drept al acestuia, situație în care exercită, în numele primarului, atribuțiile
ce îi revin acestuia. Primarul poate delega o parte din atribuțiile sale viceprimarului.
(2) Viceprimarul este ales, prin vot secret, cu majoritate absolută, din rândul membrilor
consiliului local, la propunerea primarului sau a consilierilor locali.
(3) Exercitarea votului se face pe baza de buletine de vot. Alegerea viceprimarului se
realizeaza prin hotărare a consiliului local.
(4) În situația în care se aleg doi viceprimari, sunt declarați aleși candidații care au
obținut votul majorității absolute. În această situație, consiliul local desemnează, prin
hotărâre, care dintre cei doi viceprimari exercită primul calitatea de înlocuitor de drept al
primarului.
(5) Eliberarea din funcție a viceprimarului se poate face de consiliul local, prin hotărâre
adoptată, prin vot secret, cu majoritatea a două treimi din numărul consilierilor în funcție, la
propunerea temeinic motivată a primarului sau a unei treimi din numarul consilierilor locali
în funcție. Eliberarea din funcție a viceprimarului nu se poate face în ultimele 6 luni ale
mandatului consiliului local.
(6) La deliberarea și adoptarea hotărârilor care privesc alegerea sau eliberarea din
funcție a viceprimarului participă și votează consilierul local care candidează la funcția de
viceprimar, respectiv viceprimarul în funcție a cărui schimbare se propune.
(7) Pe durata exercitării mandatului, viceprimarul își păstrează statutul de consilier local,
fără a beneficia de indemnizația aferentă acestui statut, fiindu-i aplicabile incompatibilitățile
specifice funcției de viceprimar prevazute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu
modificările și completările ulterioare.
(8) Durata mandatului viceprimarului este egală cu durata mandatului consiliului local. În
cazul în care mandatul consiliului local încetează sau încetează calitatea de consilier local,
înainte de expirarea duratei normale de 4 ani, încetează de drept și mandatul
viceprimarului, fără vreo altă formalitate.
ART. 153
Indemnizaţia primarului și a viceprimarului
(1) Pe durata mandatului, primarii și viceprimarii au dreptul la o indemnizație lunară,
stabilită potrivit legii privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
(2) Primarii și viceprimarii au dreptul la decontarea, în condițiile legii, a cheltuielilor
legate de exercitarea mandatului, respectiv plata cheltuielilor de transport, cazare,
indemnizația de delegare sau deplasare, după caz, precum și a altor cheltuieli prevăzute
de lege, altele decât indemnizația prevăzută la alin. (1).
Atribuții Secretar General al comunei
ART. 243 din OUG nr 57 / 2019 Noul Cod Administrativ
Atribuțiile secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale
(1) Secretarul general al unitāții/subdiviziunii administrativ-teritoriale îndeplinește, în
condițiile legii, următoarele atribuții:
a) avizeazā proiectele de hotărari și contrasemnează pentru legalitate dispozițiile
primarului, respectiv ale președintelui consiliului județean, hotărarile consiliului local,
respectiv ale consiliului județean, după caz;
b) participă la ședințele consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
c) asigură gestionarea procedurilor administrative privind relația dintre consiliul local și
primar, respectiv consiliul județean și președintele acestuia, precum și între aceștia și
prefect;
d) coordonează organizarea arhivei și evidența statistică a hotărărilor consiliului local și
a dispozițiilor primarului, respectiv a hotărarilor consiliului județean și a dispozițiilor
președintelui consiliului județean;
e) asigură transparența și comunicarea către autoritățile, instituțiile publice și
persoanele interesate a actelor prevazute la lit. a);
f) asigură procedurile de convocare a consiliului local, respectiv a consiliului județean, și
efectuarea lucrărilor de secretariat, comunicarea ordinii de zi, întocmirea procesului-verbal
al ședințelor consiliului local, respectiv ale consiliului județean, și redactarea hotărarilor
consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
g) asigura pregatirea lucrărilor supuse dezbaterii consiliului local, respectiv a consiliului
județean, și comisiilor de specialitate ale acestuia;
h) poate atesta, prin derogare de la prevederile Ordonantei Guvemului nr. 26/2000 cu
privire la asociații și fundații, aprobată cu modificari și completări prin Legea nr. 246/2005,
cu modificarile și completarile ulterioare, actul constitutiv și statutul asociațiilor de
dezvoltare intercomunitară din care face parte unitatea administrativ-teritorială în cadrul
căreia funcționează;
i) poate propune primarului, respectiv președintelui consiliului județean înscrierea unor
probleme în proiectul ordinii de zi a ședintelor ordinare ale consiliului local, respectiv ale
consiliului judeţean;
j) efectuează apelul nominal și ține evidența participārii la ședințele consiliului local,
respectiv ale consiliului județean a consilierilor locali, respectiv a consilierilor județeni;
k) numāră voturile și consemnează rezultatul votării, pe care il prezintă președintelui de
ședință, respectiv președintelui consiliului județean sau, după caz, înlocuitorului de drept al
acestuia;
I) informează președintele de ședință, respectiv președintele consiliului județean sau,
dupa caz, înlocuitorul de drept al acestuia, cu privire la cvorumul și la majoritatea necesare
pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local, respectiv a consiliului județean;
m) asigură întocmirea dosarelor de ședință, legarea, numerotarea paginilor, semnarea
și ştampilarea acestora;